Föreningstidningen, SÅF-bladet

På den här sidan kan man se SÅF-blad som getts ut före föregående år, utan att logga in. För att se SÅF-blad för innevarande och föregående år måste man vara medlem och logga in. Då finns de under För medlemmar. Vi har tyvärr bara bladen från 2018 och framåt i digitalt format.

Under Ånga, Tips o Trix finns listor med artiklar vi har haft i SÅF-bladen, om du letar efter något om pannor, maskiner en speciell båt så är det nog enklast att gå via den listan.

Vet inte varför men tyvärr syns bara varannan sida när man bläddrar på datorn. Öppna bilagan för att se alla sidorna.

2024-1 Allt för Sjön, Samarbete med två norska ångbåtsprojekt, Stockholm Steam återkommer från Riddarholmen, Min tid som redaktör (Sven), Årets jubilarer, Kuriren 150 år, Hjulångaren Skibladner på Mjösa, SÅFs medlemsmöte i Eskilstuna 3-4 februari, Hemsida & register, Dags för årmöte 6 april.

2023-4 Rubrikerna: Medlemsmöte 2-3 februari 2024, Styrelsens ambitioner, Åktur med Lagaholm, Ångfartyget Tarjanne, Ångslupen Svanviken i Trollhättan, Ångslupen Huttlandia i Vara, Å/S Sjöfröken, Leva livet med en ångslup del 5, På spaningar efter ångbåtar och silvergruvor i norr.

2023-3 Rubrikerna: Tre olika 150-åringar uppmärksammades, Ångmaskinen till Östanå I har räddats, Båtrunda i Roslagen, Ångbåtstur i Öresund, Bevarandeåtgärder, Ångmötet i Alingsås, Leva livet med en ångslup del 4, Föreningens ångmaskin, Till minne av Claes Insulander

2023-2 Rubrikerna: Hur stärker och utvecklar vi ångbåtssamarbetet med våra grannländer? Båtmässan 2023 i Älvsjö, SÅF årsmöte 2023, ArbetSams åresmöte och museidagar, s/s Nalle 100 år, Sommarmöte i alingsås 1-2 juli, Leva livet med en ångslup, del 3, Räddning av kulturskatt (Lagaholm) i södra Halland, Minnesord över Bernt Breding.

2023-1 Ur innehållet Kallelse till årsmötet, Resan till Tallin del 2, Medlemsmöte i Eskilstuna, Elförzinkning, Årets jubilarer, Leva livet med en ångslup, del 2. Bygget kan börja, Tarjanne eldar nu med björkved och Freja av Fryken

2022

2022-4 Ur innehållet: Fartygsforum 2022, Primus, Besök hos s/s Turso, Inbjudan till ångmöte 4-5 feb 2023, s/s Thor, Leva livet med ångslup, Prylmarknad