Fakta om fartyget
Längd | 20,55 m |
Bredd | 5,35 m |
Byggår | 1920 |
Varv | Motala Verkstad |
Maskinstyrka | 70 Hkr |
Bränsle | Stenkol |
passagerare | 100 |
Trafik med Färjan 4
Efter reparation av ångpannan är Färjan 4 nu åter redo för trafik. Detta innebär att vi gärna tar emot din förfrågan på att chartra henne för vad du nu kan tänkas hitta på, svensexa, möhippa, bröllop, företagsfest, födelsedagsfirande, ja, listan kan göras hur lång som helst, bara regelverket kring färjan och din fantasi sätter gränser. Välkomna ombord på Färjan 4!
Allmänt om fartyget
FÄRJAN 4 är den enda kvarvarande ångfärjan från lokaltrafiken över älven i Göteborg. 4:an som byggdes 1920 trafikerade i över 30 år linjen Residensbron – Götaverken och var kvar som reservfärja till 1970. Färjan överlämnades som gåva 1972 till Sjöfartsmuseet, som 1973 gav Sällskapet Ångbåten förtroendet att ”bevara färjan i trafikdugligt skick”.
Byggd för Göteborgs Hamnstyrelse, för färjetrafiken över Göta Älv, mellan Hisingen och centrala Göteborg. Ett flertal ångfärjor trafikerade linjer över älven men under 1960-talet minskade trafiken och år 1970 lades Färjan 4 upp. Sedan 1973 tillhör färjan Stiftelsen Styrelsen för Göteborgs Sjöfartsmuseum och drivs av Sällskapet Ångbåten. Guidade 2,5 timmars hamnturer körs lördag i september och oktober med avgångar från bland annat Residensbron och Eriksberg.