Alma af Stafre

BränsleOlja

Trafik

Rundturer från Stavre. Dieselmotordrift förekommer

Byggdes för trafik på Revsundssjön med gods och passagerare. Användes senare för flottning också som kyrk- och nöjesbåt. År 1966 såldes Alma och hamnade i Djursholm som fritidsbåt i Stockholms skärgård men även längre resor förekom, bland annat till Västkusten och Polen. År 1985 återkom Alma till Revsundssjön, renoverades och var åter i trafik i början av 1990-talet.

Ångbåten Alma är en av Sveriges äldsta ännu aktiva ångbåtar och hon trafikerar under sommaren regelbundet den vackra Revsundssjön i östra Jämtland. Alma inspekteras årligen av Sjöfartsverket och har modern säkerhetsutrustning samt en professionellt utbildad besättning. Upplev en gammaldags ångbåtstur med någon av våra fasta turer ut från hemmahamnen i Stavre, eller beställ en egen gruppresa med underhållning, mat och vin. Vi som äger och driver ångbåten Alma vill gärna presentera vad vi har att erbjuda så ta en titt på vår webbsajt eller kontakta oss för mer information eller bokning.

Ångbåtsföreningen Alma af Stafre.

Alma ägs och drivs ideellt av Ångbåtsföreningen Alma af Stafre. Föreningen har ca 250 medlemmar varav 40 är aktiva inom drift och underhåll av båten. Föreningens ändamål är att underhålla och bevara ångbåten Alma i sådant skick att dess kulturella värde består och på så sätt att sjöfart kan bedrivas på Revsundssjön. Hemmahamn är Stavre.

Almas K-märkning (till Kulturminnesmarkning)
Alma klassas som traditionsfartyg. Transportstyrelsen har 17 december 2014 beslutat att fartyget Alma af Stafre, SFC – 2879 är ett traditionsfartyg.

Alma har ett järnskrov, är 17,6 m lång, 3,9 m bred och väger ca 30 ton. Alma var från början utrustad med en encylindrig ångmaskin på 15 IHk. 1908 byttes ångmaskinen ut till en kompoundmaskin på 80 IHk och 1913 byttes även den gamla ångpannan ut till en ny ochmodernare så kallad ”Skottepanna”. Även denna är utbytt mot en mindre kompaktare rörpanna och på så sätt har vi berett plats för en matsal under däck.

Under renoveringen av Alma, åren 1990-1993, var målsättningen att bibehålla henne i så ursprungligt skick som möjligt. Almas exteriör är sålunda oförändrad och det mesta av inredningen är renoverad till originalskick. Vissa av detaljerna, bl.a styrhytten och akterkappan av trä, är till och med direkt renoverade originaldetaljer. Alma tar 30 passagerare varav 20 kan sitta till bords i vår kabyss där vi kan servera fika och dryck.
Mat serveras i vår pub Båtshaket som finns på land vid bryggan.

Alma i trafik Alma går under sommaren ut på fasta turer varje onsdag och söndag enligt fastställd turlista. Turerna är mestadels tvåtimmars rundturer med guidning, underhållning och caféservering ombord. Alma kan chartras av konferensgäster, företag, organisationer med 10 till 30 deltagare. Vi ordnar lunch och middagsturer, privata familjefester, bröllop, födelsedagskalas, barndop eller grillkväll, metarkväll. vin och ostprovning m.m. Kontakta oss för en trevlig och minnesrik upplevelse.