Överblivna ångprylar

Forum SÅF Forum Överblivna ångprylar

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2835
    Sven Jönsson
    Deltagare

      Var skall alla mina prylar ta vägen?

      För en tid sedan fick jag en påringning av Ove som börjat fundera på var alla prylar som han samlat genom åren skall ta vägen när han inte längre kan vara aktiv. Det är mycket av ångprylar såsom manometrar, vattenståndsarmaturer, smörjapparater, ventiler, rörkopplingar, lödkopplingar för kopparrör mm, mm.

      Risken finns att efterlevande inte förstår vad saker kan användas till och skickar det till skroten där mycket en gång kom ifrån. För de som underhåller gamla fartyg kan mycket vara värdefullt och eftertraktat. En del prylar tillverkas inte längre men är fullt användbara i äldre utrustning.

      Det är säkert flera som har samlat på sig saker som är verkligen bra att ha när något behöver repareras eller fartyg som restaureras.

      De flesta firmor som handlar med begagnade fartygsdelar är väldigt dyra på sina saker. Så dit vill man kanske inte lämna prylarna. Behöver det vara så? De som samlat saker är kanske inte så angelägna om att få högt pris för sina prylar. Snarast kanske hjälpa till för att kunna hålla gamla fartyg igång till rimlig kostnad.

      Själv har jag också en hel del som inte behövdes när jag byggde Stimmaren. Det är t ex vattentankar, ventiler, rörkopplingar, propellrar, beslag mm.

      Det finns säkert samlare även för andra båttyper eller andra teknikdelar. Det kan även vara fråga om publikationer, beskrivningar, båt- och teknikböcker.

      Har ni förslag hur vi på lämpligt sätt skall kunna ta tillvara dessa samlingar? Finns det t ex någon lite yngre person som har tillgång till en lada och som till självkostnadspris kan ta hand om ”dyrgriparna”? På Gotland finns säkert saker för att fylla ett par containrar. Det behöver ju sorteras så att det går att hitta efterfrågade prylar. Hör av er om ni har idéer!

    Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.