kolvringar

Forum SÅF Forum kolvringar

  • Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 4 år sedan av jens.s.pettersson.
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1718
    bjorn.holstensson@mjolby.se
    Deltagare

      är det någon som kan tippsa om kolvringar och packningar till en hf compound maskin

      Attachments:
      You must be logged in to view attached files.
      #1721
      stimmaren
      Deltagare

        Har du kollat med Hilding Flenmark i Nykvarn? Fattar att det är en av maskiner han tillverkar.

        Vill du ha tillverkat andra ringar prova med Bosse Andersson i Tungelsta om han har tid.

        Bosse Stolt på Adelsö kan också tillverka delar men har sannolikt inte tid just nu pga pågående husbygge.

        Vill inte skriva ut telefonnummer här men leta antingen i SÅF medlemsregister eller på Hitta.se

        #1775
        jens.s.pettersson
        Deltagare

          Hej Björn!

          Om det läcker kan det även vara sliderna, eller slidplanen, om de lossnat.

          MVH

          Jens

          #1776
          bjorn.holstensson@mjolby.se
          Deltagare

            vad ska kolvrings gapet vara ?

            #1777
            jens.s.pettersson
            Deltagare

              Det skall vara litet. Till skillnad från äldre motorer så är ringen på ångmaskiner tänkt att vara helt tät. Det fanns ångmaskinskolvringar med ångtäta lås för ändarna. Alla kolvringar skall täta mot kolvringsspåret (ringbäraren och eventuell deckelring).

              Gapet beror på materialkombinationen ring-cylinder.

              För gjutjärnsringar i gjutjärnscylindar kan 10/100 per 100 mm diameter vara lagom.

              Om kolvringen är tjock eller hög är det viktigt att cylinderloppet är runt och rakt, inte har slitits ovalt eller har olika diametrar.

              Slitaget kan vara olika stort på olika höjder i cylindern, så det är bäst att mäta på flera ställen.

              Kolvringsspåret måste vara helt plant, liksom ringens kanter, så att det blir tätt mellan ringen och spåret. Om kolven är i lättmetall blir slitaget mellan ring och spår ofta högt.

               

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.