Hur rengör man en ångpanna?

Forum SÅF Forum Hur rengör man en ångpanna?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2065
    karlanders
    Deltagare

      Hej!

      Min ångpanna med 78 tuber behöver rengöras från avlagringar i botten ovanför eldstaden.

      Jag har provat att bottenblåsa, men då pannan omsluter eldstaden även på sidorna, så sitter utblåsningen ca 35 cm längre ner. Så jag får inte ut sedimentet. Dessutom kommer jag inte in mellan tuberna med någon borste eller liknande. Jag använder pannkemikalier i pannan och har slutet system med kölkondensor.

      Någon som har några bra tips?

      Attachments:
      You must be logged in to view attached files.
      #2068
      Sven Jönsson
      Deltagare

        Johan skrev om Stimmarens panna ” Ska koka ur pannan ett par gånger denna säsong med inhibitor och med pump som får suga litet luft (från pannan) så det bubblar litet inne i pannan. Och ingen zink och bara litet av det där som sades vara fosfat omedelbart efter urkokningarna. Annars bara rent vatten”.

        Du får försöka komma ner med en böjliga slang eller elrör ner till botten och koppla till en kraftig dammsugare, så att allt slam kommer bort.

        Man kan lära att stående tubpannor bör vara försedda med tre renspluggar längst ner vid bottenringen stora nog att sticka in något rör kopplat till dammsugare. Dessutom bör det finnas ett par pluggar i höjd med eldstadstaket så att man även där kan komma in mellan tuberna med sugrör.

        I övre tubgaveln bör också finnas renspluggar. På Stimmarens panna sitter fyra stycken 1 1/2 tums pluggar i ytterkant.  Där når man ner till bottenringen med plastelrör och kan suga ut slam. En glödlampa i något av plugghålen underlättar för att se om det ligger skräp i botten.

        Bottenblåsning, rensnings- och sotningsmöjligheter är ofta förbisett i flera pannkonstruktioner.

        #2073
        karlanders
        Deltagare

          Tack!

          #2800
          Fam Jens Pettersson
          Deltagare

            Hej på er!

            Inspektionsöppningar skall vara minst 2 ” (DN 50), enligt idag gällande vanliga normer.

            Precis som Johan påpekar är möjlighet till inspektion och rengöring ofta förbisett. Jag instämmer i att det bör finnas tre öppningar ovanför bottenringen, och därtill möjlighet att rengöra eller inspektera eldstadstaket och tubsaten. Dessa positioner är erfarenhetsmässigt utsatta för både beläggningar och korrosion.

            Zinktackor är en bra “försäkring” mot korrosion, men man får då hålla pH-värdet på en måttlig nivå, väl under 10.

          Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.