Ångkolvens utseende

Forum SÅF Forum Ångkolvens utseende

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2060
    karlanders
    Deltagare

      Hej!

      Jag har funderat över ångkolvens utformning på översidan. Dels har jag en encylindrig donkeymaskin, från något pansarskepp, som har en konvex översida på kolven. Här stannar inget kondensvatten kvar på kolven. Sedan har jag en maskin med 4 st Bredingcylindrar. Dessa kolvar har en skål på ovansidan, så att kondensvatten lägger sig i den. Har denna skålformade utformning någon speciell funktion?

       

      Karl Anders

      • Detta ämne redigerades för 5 år, 1 månad sedan av karlanders. Anledning: för stora bilder
      Attachments:
      You must be logged in to view attached files.
      #2064
      Sven Jönsson
      Deltagare

        Det är nog mest nackdelar med en urskålad kolv. Som du säger stannar kondensvatten där och orsakar vattenslag.

        Mellan kolv och topp skall det vara så litet utrymme som möjligt d v s litet skadligt rum. Någon millimeter räcker. Både över och under kolven vid dubbelverkande maskin som de flesta är.

        #2067
        karlanders
        Deltagare

          Skulle man kunna fylla igen skålningen? Cylinderlocket är ju helt slätt. Eller blir det fel volym i cylindern då?

           

          #2109
          Sven Jönsson
          Deltagare

            Jag har inte sett närmare på en sådan kolv. Tror nog att man passa in en utfyllnad som kan skruvas fast. Det bör bara vara en fördel för då minska det skadliga rummet.

            Hur ser kolven ut på undersidan. är den slät där?

            #2995
            Fam Jens Pettersson
            Deltagare

              Att fylla ut kolven är ett alternativ. Ett annat är att på motsvarande sätt bygga på locket. En nackdel med att fylla ut kolven är att dess vikt ökar, vilket ger obalans vid maskinens gång. Att bygga på locket vore fördelaktigare, och förmodligen också enklare.

               

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.