Svar till: Ångfunderingar

Forum SÅF Forum Ångfunderingar Svar till: Ångfunderingar

#1736
juhani
Deltagare

    Hej igen!

    Hur brukar man gå tillväga när man planerar en ånganläggning, man kan ju förstås chansa på att grejorna passar ihop, men tittar man på Bredings minsta maskin, 5 IHK tror jag den var på, och hans minsta panna 25 KW, låter som att pannan är onödigt stor? Det är kanske en fördel ? Det går väl att elda lite lugnare, men som i mitt fall, där jag har en relativt liten båt ca:4,4 meter, och inte speciellt stabil, där skulle man ju vilja ha en så låg och lätt panna som möjligt. Om jag förstått saken rätt, så har du (Jens) konstruerat någon typ av vattenrörspanna, är det något du saluför?

    Kan man på något sätt göra en överslagsberäkning på hur mycket ett rör av viss grovlek tar upp energi från elden? Jag frågar för att jag är intresserad av hur mycket effekt jag får ut på vattnet i min kökspanna, det är 1 tums rör bockade i en slinga på eldstadens sidor och bakstycke, kanske ca:2,5 meter totallängd, jag upplever att detta ger inte speciellt mycket energi ut till acktanken, kanske 15-20% på vattnet, resten strålningsvärme ut i köket.

    Angående pelletseldning, en vanlig pelletsbrännare till en villapanna borde ju räcka till för en mindre ångmaskin.

    MVH

    /Juhani