Svar till: Ångfunderingar

Forum SÅF Forum Ångfunderingar Svar till: Ångfunderingar

#1724
juhani
Deltagare

    Hej igen!

    Dags för lite mer funderingar 🙂 Är det någon som har koll på temperaturerna på ångan, är det 175grader vid 8bars tryck? Överhettad ånga?

    Är det eldytan som är det avgörande för ångtillverkningen? När jag ser på de där stående eldrörspannorna så tycker jag det ser ut som att man skulle elda en hel del för kråkorna, vilken rökgastemperatur kan det bli på en sådan?

    Är det någon som testat att köra med pellets? Det vore ju behändigt.

    Har förstått att en vattenrörspanna är snabbare och innehåller mindre vatten, men då blir lite “lynnigare” kunde man inte ha en förbigång utav rökgaserna, så om man snabbt behöver stoppa maskinen lägger man rökgaserna förbi själva tubdelen direkt ut i skorstenen, istället för att få rusånga?

    På en liten snabb panna hade ju en ångackumulator varit toppen, men det låter sig nog inte göras i en liten båt. På jobbet hade vi en stor ångackumulator, som tog upp variationerna i ångförbrukningen, men det förutsätter nog att man ligger med högre panntryck än det tryck man har till maskinen, pannorna på jobbet körde ett arbetstryck på 60bar, ångackumulatorn höll 25bar och förbrukarna använde 10 och 4bars ånga.

    Ja nu skall jag inte plåga er med mer frågor för denna gång 😉

    /Juhani