Svar till: Ångmaskinsprojekt.

Forum SÅF Forum Ångmaskinsprojekt. Svar till: Ångmaskinsprojekt.

#1553
juhani
Deltagare

    Ytterligare några frågor. Jag kanske ska börja i rätt ände. Som första projekt tänkte jag utrusta min lilla roddbåt med en lämpligt stor maskin, båten är som sagt mycket lättdriven. Så det är väl storleken på maskin man skall börja med. Och det kan ju inte behövas speciellt stor maskin till den, med tanke på hur den gick med den där lilla elsnurran, som hade en liten plexiglaspropeller.
    Hur skall man tänka vid planeringen?
    Med en bensinmotor räcker det med en tvåhästars motor, vilken storlek på ångmaskin kan man tänka sig då?
    Jag kommer faktiskt ihåg från yrkesskolan då vi räknade på cylindrar (luft) att trycket gånger arean gav kraften, och kraften gånger slaglängden delat på två gav vridmomentet, vridmomentet och (det var nåt mer inblandat där, men minns inte vad) varvtalet ger effekten. (hoppas jag kom ihåg rätt nu)
    När man då vet vilken maskin man skall ha, så får man ju börja tänka på ångpannan, Är det eldytan som bestämmer effekten?
    Jag har mest varit i kontakt med vattenrörspannor, då modell större ca:50 meter höga, men ser att eldrörspannor verkar vara vanligare i små ångslupar.
    Det tråkiga med certifierade och auktoriserade saker är ju att kostnaderna drar iväg, jag har ju ett ungefärligt hum om vad en panna kostar att köpa, jag säger inte att dom inte är värda det, men i mitt fall är det nog helt uteslutet att jag skulle kunna köpa en ny panna. Så alternativet är att bygga själv eller strunta i hela saken.

    Angående fyllnadsgrad, en slidventil går ju fram och åter, öppnar och stänger portarna till cylinder, ånga in och ånga ut. Hur reglerar den fyllnadsgraden? Det jag kan tänka mig är att den kan röras en kortare sträcka och inte öppna inportarna fullt.
    mvh/Juhani