Sommarmöte i Dalarna sjön Runn Ornäs

Träffen vi Ornässtugans brygga handlar mycket om att vi från SÅF får vara med när Domnarvet firar 160 år tillsammans med människor från bygden och Runns Ångbåtsförening.

Hoppas det ska bli en givande ånghelg, enligt nedanstående program. Obs att ångbåtarna ligger vid Ornäs och vi ska förflytta oss till Vassbo där kvällsträffen är.  Meddela gärna Per Sjöborg om du vid  ca14 30 vill åka till Gunnarssons verkstad.

Lördag den 23 juli

• 11.00 Domnarvet fyller 160 år Bryggan vid Ornässtugan vid sjön Runn
  • 11.30 Visning av Domnarvet vid kaj med maskin igång. Några andra ångbåtar kanske kör turer med passagerare.
  • Serveringen vid Ornässtugan är öppen 11-17.
  • Den som vill kan ansluta till ordinarie guidning av Ornässtugan. Kostnad 150:-, visning varje hel timme enligt hemsida.
  • 14.30 Besök på Gunnarssons verkstad, ca 15 min bort, med bil.
  • 16.30 Mat för dem som så önskar på närbelägen pizzeria.
  • 18.00 Anders Winter berättar om ångbåtar i Dalarna och även en liten flik om tändkulor kan smyga in på Vassbo turisthem.
  • På kvällen berättar Ove Arvidsson om Domnarvet och de äventyr han upplevt med Domnarvet. Ove Eriksson har lite gamla bilder från en svunnen tid.

Söndag den 24 juli

• Från 9 Turer med båtar på Runn, utgår från bryggan vid Ornässtugan.
  • 12-16 Serveringen vid Ornässtugan är öppen.
  • ca 14 Avslutning

Välkomna
Sveriges Ångbåtsförening
Sven Jönsson / Per Sjöborg

Övernattning: Det går att bo över på vandrarhemmet i Vassbo (0243 223600).