Svens lista – tekniska aktiviteter – uppd. 14 april

Aktiviteter 2024
Syftet med listan är att mötesarrangörer så långt möjligt skall kunna undvika kollisioner. Jag tar i huvudsak med teknik- och transportevenemang som händer runt Stockholm samt det som rör ånga för hela landet, men även en del utomlands.

Kontrollera alltid att evenemanget blir av samt på de tider och platser som anges i listan! Kontaktadresser finns på en separat sida.

Inom järnvägsområdet begränsar jag antalet evenemang eftersom Anders Svensson ger ut en detaljerad lista på alla evenemang. Kontakta honom på jinf@rocketmail.com, om du vill prenumerera på Jv-listan mm.

Beträffande motorhistoriska evenemang kolla på http://www.mhrf.se/kalendarium.

Verksamhet 2024

ArbetSam har en mängd digitala kurser, föredrag och aktiviteter. Se www.arbetsam.com

15                  Klubb Maritim kl 18, C A Wahlin om polisbåt 1

15                  TMV årsmöte kl 17. Ahltinsalen ingång utifrån (polishuset).

17                  Sjöhistoriska, Alternativa bränslen i ångpannor. Kl 16 på SMTM Storgatan 41 via Teams

18                  Sankt Erik. Gofika kl 16-17.30 volontärer m fl.

19-20             Arbetsam årsmöte, museibesök i Örebro

20                  Vedettbåten Sprängaren kajkörning. Stockholm Kulturnatt kl 18-24

20                  SFF kl 14 årsmöte på Armémuseum, Riddargatan 13 Sth. Kolla på nätet www.sffsto.se

20                  Kulturnatt kl 18-24 Bl a Sankt Erik öppet

21                  ÖHF årsmöte kl 13, Linköping

24                 Skärgårdens trafikantförening Trafikråd Kl. 18.30, S:t Paulsgatan 39A, Stockholm

29                  Sjöhistoriskas vänner kl 11,00 – 12,30. Sjöhistorisk Stadsvandring Djurgården och Galärvarvet. 100:- . Avslutar med lunch.

29                  Föreningen Stiftelsen Skärgårdsbåtens expedition kvällsöppet kl 17-20. Nybrogatan 76

Maj

3-4               Sjöhistoriskt forum i Kalmar, anordnas av Sjöhistoriska museet

5                    SÅF styrelsemöte Teams

7                    SJK kl 18, Niklas Bygdestam om Uppsalas trafikhistoria. Även Zoom, anmäl till sjkstockholm@sjk.se

18                 Klubb Maritim årsmöte i Oxelösund

21                 Fören Stift Skärgårdsbåten kl 18 styrelsemöte. Hartwickska huset.

22                  Sjöhistoriskas vänner kl 17-21. Årsmöte och boksläpp. Ragnar Österbergssalen.

24-25             Fyrforum på Öland, med Sjöhistoriska och Fyrsällskapet

25                  Sjöhistoriskas vänner kl 10-17,45 Heldagsutflykt till Birka. 495:-.

27                  Klubb Maritim sjötur med kvartifemman ( Storskär kl 16.45)

1                    Ångans Dag i Mariefred. björn.sundfedt@telia.com

2                    Spårvagnens dag i Alkärrshallen Sth

6                    Smedjebacken Ångdag

6-9                 Vedettbåten Sprängaren ”I Vasas kölvatten”, sjöturer på Stockholms vatten.

8                    Säffle, motor och båtdag

10                  Sjöhistoriska Museet planeringsmöte om Stockholms Steam kl 15-16.30

11                  Vedettbåten Sprängaren Öppet skepp

12                  Trafikantföreningen, Skärgårdsbåtens Dag Stockholm- Vaxholm. Avgång kl 18 från Strömkajen.

14-16             Veteranbåten anordnar Veteranbåtfestival i Wasahamnen på Djurgården.

18                  Vedettbåten Sprängaren. Öppet skepp

25                  Vedettbåten Sprängaren Öppet skepp

26                  Modelljärnvägens hus i Alunda säsongspremiär.öppet onsdag – lördagar kl 11-16 till 17 aug.

26-28             ThN deltar i Almedalen

27                  ThN seminarium i Högskolans lokaler kl 14

27-30             Vedettbåten Sprängaren ”I Vasas kölvatten”, sjöturer på Stockholms vatten.

13-14             SÅF sommarångmöte i Arvesund mm s/s Östersund 150års firande

16                  Vedettbåten Sprängaren Öppet skepp

23                  Vedettbåten Sprängaren Öppet skepp

26-27             Valdemarsvik Klassikerfestival

30                  Vedettbåten Sprängaren Öppet skepp

Augusti

3                    Lidwallsbåtens Dag i Leksand

6                    Vedettbåten Sprängaren Öppet skepp

13                  Vedettbåten Sprängaren Öppet skepp

15                  Klubb Maritim sjötur med Norrskär ordinarie tur till Ramsö.

16-18             Vedettbåten Sprängaren ”I Vasas kölvatten”, sjöturer på Stockholms vatten.

20                  Vedettbåten Sprängaren Öppet skepp

19-23             Fören Stift Skärgårdsbåten långresa 1 till Åland och Åboland

24                  Sjöhistoriskas vänner kl 10-12. Stadsvandring i Frihamnen. 100:-

25                  Stockholm Steam på Riddarholmen där fartyg visas och färdas på Riddarfjärden

26-30             Fören Stift Skärgårdsbåtens långresa 2 till Åland och Åboland

27                  Vedettbåten Sprängaren Öppet skepp

31                  Mj -marknad i Kårsta byggdegård. staffshobbyhörna.se

31    Sjöhistoriska museet Stockholm modellhelg

1    Sjöhistoriska museet Stockholm modellhelg

5-6                 Vedettbåten Sprängaren ”I Vasas kölvatten”, sjöturer på Stockholms vatten.

7-8                 Vedettbåten Sprängaren, ”I Vasas kölvatten” sjöturer på Stockholms vatten

21                  Mariefred Museibanans dag

21-22             Vedettbåten Sprängaren, eventuellt Örlogsdagar

23                  KM Sth

Oktober

9-12               Sjöhistoriskas Vänner resa till Paris bl a Musée National de la Maritime

15                  KM Sth

23                  Hjulmarknad kl 11-16 i Solnahallen Sth. (Ändrad dag)

9                    KM Sth

Mer om ånga i Finland, se www.steamship.fi eller www.turso.fi.