Säkerhetsventil

15 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
BörjeHaglund
Nedkopplad
Jungman
Medlem: 2013-09-09
Säkerhetsventil

Jag behöver en ny säkerhetsventil till min anläggning och undrar om det är någon som kan tipsa om en bra leverantör.=(lågt pris och kvalite) eller har en att sälja?

Anslutningen för inkommande ånga skall helst vara 1/2 tum hane/utv. gänga och öppningstryck 6 kg.

Sven Jönsson
Nedkopplad
Medlem i SÅFJungmanLättmatrosMatros
Medlem: 2010-11-28

Kolla med Ove Nilsson på Gotland, Eksta om han har något. Jag skall åka över dit i helgen.

Sven

Sven Jönsson
Nedkopplad

Kolla med Ove Nilsson på Gotland, Eksta om han har något. Jag skall åka över dit i helgen.

Sven

BörjeHaglund
Nedkopplad
Jungman

Tack för tipset,jag har mailat till Ove få se om han har en ventil. Om han har en kanske du kan ta med den hem så kan jag få den hämtad hos dej.

/Börje

Sven Jönsson
Nedkopplad

Fick med någon ganska stor. Han hittade ingen lagom.

+ lite andra ångdelar som jag tar med till Eskilstunamötet den 14 januari.

BörjeHaglund
Nedkopplad
Jungman

Har jag missat något, vad händer i Elskilstuna 14 januari?

Sven Jönsson
Nedkopplad

Det blir ett ångmöte i Eskilstuna den 14 januari 2017. Inbjudan kommer i SÅF-bladet i veckan. Detaljprogarm utarbetas nu.

JanBengtsson
Nedkopplad
Medlem i SÅFJungman
Medlem: 2016-10-12

På ESSKA.se kan man beställa säkerhetsventil 0,2-12 bar med 1/2 tums gänga 1210kr inkl moms, nya grejer är bra att montera speciellt när det gäller säkerhetsventiler. Har köpt en själv.

BörjeHaglund
Nedkopplad
Jungman

Var in och tittade på ESSKA s hemsida och den ven tilen dom hade inget lättverk, måste det inte vara lättverk för att den skall få monteras på en ångbåt? Priset är vferkligen tilltalande. Jag kollade med NAF dom skulle ha 3.453 förmodligen + både moms och frakt.Någon som kan ge ett svar som stårsig mot ev.kontrollant?

BörjeHaglund
Nedkopplad
Jungman

Jag igen. Glömde att tala om att jag kollade med (DURGO tror att dom hette så) fick beskedet att  dom inte tillverkar säkerhetsventiler för ånga.

Jag frågade även om dom hade packningar så man kunde bygga om en av deras ventiler till ånga, svaret var nej.Så de som tror att man kan byta packning och montera den som säkerhetsventil måste nog tänka om, man kan ju som händig, säkert fixa till en egen tätning som tål ånga,men då kanske  inte den håller måttet vid besiktning?

BörjeHaglund
Nedkopplad
Jungman

Hej alla! Verkar svårt att få någon att berätta om säkerhetsventiler. Jag kontaktade ESSKA för att få lite fakta om deras ventiler och fick då beskedet att man fick ställa in öppningstrycket själv. Får man göra det? Jag antar att det inte kommer att godkännas vid en ev.besiktning. Ställs det olika krav på säkerhetsventiler beroende på pannans volym? Måste ventilen ha lättverk?Måste ventilen ha ett certifikat?Jag kanske kan få svar på mina frågor genom att läsa om det någonstans,för att slippa göra egna efterforskningar så täkte jag att det blir lättare att fråga någon som sitter inne med kunskapen.Kan man montera ESSKAs ventiler så känar man tusenlappar.

Hans B
Hans Bs bild
Nedkopplad
Medlem i SÅFJungmanLättmatros
Medlem: 2004-08-16

Hej, skaffar du en eller två säkerhetsventiler i dag måste dessa vara certifierade, följa PED och vara CE märkta. Minst en skall ha lättverk helst båda och vara inställade från början med fast tryck normalt en halv bars skillnad. Köper du begagnade ventiler kan du pröva dessa och få ett provningsintyg.  Vi har bl.a skrivit om en sådan firma i Arboga men det finns flera. Det finns en hel del skrivet om säkerhetsventiler bl.a i AFS reglerna. Tänk även på blåsrörets diameter så att dessa inte blir för tunna.  Jag skall tala med några nu på båtmässan om var man kan skaffa ventiler i dag. 

Sven Jönsson
Nedkopplad

Ventim är en annan firma som säljer armaturer. Till fartygen på Beckholmen har man köpt en del av dem. Jag har köpt en pådragsventil bl a.

BörjeHaglund
Nedkopplad
Jungman

Hej ! Något nytt om säkerhetsventiler efter båtmässan? Inköpsställen priser osv. 

Tomas
Nedkopplad
Medlem i SÅFJungman
Medlem: 2004-08-16

Jag har säkerhetsventiler som Durgo har byggt om och fått dessa med godkännande från dem samt ytterliggare godkännande av ÅF-som besiktiade uin hela anläggningen.

Självklart får man ställa in trycket själv. Vilket brukar vara det vanliga. Där efter skall besiktningsmannen plombera ventilerna så att trycket inte kan manipuleras