Installation av pelletsbrännare

11 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
BörjeHaglund
Nedkopplad
Jungman
Medlem: 2013-09-09
Installation av pelletsbrännare

Hej! Planerar att göra lite längre resa med min båt i sommar och då kan det bli lite knepigt med ved försörjningen så tänkte jag komlpettera pannan med en pelletsbrännare. Jag har en brännare som ger 18kw och min fråga till någon som är erfaren vatten kokare, om det räcker till min panna? Pannan rymmer 60l vatten och jag fyller ca:40l Min maskin är en B2 5hp som jag kör med 150-200 v/min cylinder volymen är 0,55cc om jag räknat rätt.(cyl.diam 92 mm slagl.82mm och jag håller ca 5kg tryck vid färd). .Måste fråga den som kan, för jag har uppfunnit hjulet så många gånger att jag tänkte gina denna gång.Erfarenheten jag skaffat mej genom åren har visat att det inte räcker med att önsa att en sak skall fungera på det sätt som jag vill.

/Börje

Hans B
Hans Bs bild
Nedkopplad
Medlem i SÅFJungmanLättmatros
Medlem: 2004-08-16

Hej, kul fråga. Det finns två intressant artiklar i SÅF Ångbåtshandboken Volym ett sid 39 och 40 som handlar om att elda med pellets .Om jag nu förstår det rätt  tänker du tydligen använda ett externt aggregat om 18 kW. Låter lite klent och hur skall det få plats? Gissar att den panna du använder kräver om du har en hyfsad förvärmare ca 16 kg bra ved dvs ca 30 liter. Effekten blir väl si så där drygt 40 kW. 

Hans B 

BörjeHaglund
Nedkopplad
Jungman

Hej! Jag har en förung monterad så det finns plats för en brännare.Min tanke är att, när jag skall göra lång turer så eldar jag pellets och vid dags turer återgår jag till ved.Om jag skall få pannan att fungera måste jag då montera en brännare som kan ge 40kw?

/Börje

Hans B
Hans Bs bild
Nedkopplad

Skulle rekomendera dig att kontakta de som skrivit dessa artiklar. Vännen Mauno Määttälä började med 8 mm pellets och efter att ha eldat upp 10 säckar a 16 kg kom han knappt ut från brygan. Med denna löning skulle han behövt en pråm på släp full med pellets. Han byggde om pannan och bytte  till sk. storpellets som visade funka bra. Mindre aska och mindre volym. 

Försök som han och Bertil gjorde gv bl.a följande resultat. 1kg ved gav 2,52 kg ånga och 1 kg briketter gav 2,15 kg ånga. Fördelen med storbriketer är då att det är lättstuvat. Nackdelen är att det är dyrt. 

Hans B 

Martin
Nedkopplad
Medlem i SÅFJungman
Medlem: 2009-04-21

Hej

Har lekt lite med 8mm pellets i ångslupen Pysen. Pysen har en maskin med diameter 70 och slag 70 och maskinen har i stortsett normalslid vilket gör att den förbrukar enorma mängder med ånga. Pannan är en Breding på 70 liter om jag mins rätt. Eldninge har gjorts i ett specialbygt roster som är ett tråg i form av ett W med en enorm massa hål. Plåtar skiljer övre och undre delen av eldstaden och rostret så jag kan styra luftflödet genom rostret. Sen är det bara att skotta! Vill minnas att dett går åt någonstans 20-30kg på 5distans att jämföra med ved då det går åt en blå ikeasäck för samma sträcka.

Martin

BörjeHaglund
Nedkopplad
Jungman

Nu har jag fått fart på min båt med pelletseldning,jag har monterat en skruv som matar in pellets i pannan och en fläkt som blåser lagom hårt,fungerar utmärkt.Fläkt och matarmotor drivs av ett bilbatteri som klarar ca:7 tim drift,kör ca: 3tim per 16kg säck.Känner mej helt nöjd med pelletseldningen,min skapelse är kanske inte så vacker men den fungerar och det är huvudsaken. 

Hans B
Hans Bs bild
Nedkopplad

Pelletseldning.
Hej, blev lite inspirerad av ditt första inlägg och har tillverkat prototyper samt skrivit lite i ett häfte. Den första modellen handlar om övereldning visade jag på båtmässan och den andra har jag jobbat med en del och har tagit fram en lösning som är modulär. Den bygger på undereldning och både skruv och fläkt kan varvtalsregleras. Bilden visar en mindre modell som jag använder på en grill för att visa de misstroende om funktionen. Den senare har fungerat bra sånär som att det kan hända att det blir stopp i skruven pga att pellets vill fastna. Kräver en kraftig motor.

• m02.jpg
  • mtarlada.jpg

Hans B
Hans Bs bild
Nedkopplad

Motor o fläkt och brännarkopp

• motor_o_flakt.jpg
  • eldkopp.jpg

BörjeHaglund
Nedkopplad
Jungman

Hej,min pelletseldnings konstruktion infriade mina förväntningar och tog mig till och från Hallstahammar efter ca:39 timmars färd,med en förbrukning av 15säckar pellets(240kg) till en kostnad av 570:- vilket jag tycker är ok.

BörjeHaglund
Nedkopplad
Jungman

Hej,min pelletseldnings konstruktion infriade mina förväntningar och tog mig till och från Hallstahammar efter ca:39 timmars färd,med en förbrukning av 15säckar pellets(240kg) till en kostnad av 570:- vilket jag tycker är ok.

Sven Jönsson
Nedkopplad
Medlem i SÅFJungmanLättmatrosMatros
Medlem: 2010-11-28

Ja, det var kul att se att det funkade och att du kom både fram och tillbaka. Det kanske inspirerar fler att utveckla det vidare i sina slupar.

Trevligt att det provas lite olika metoder såsom du med pellets och  Björn med gasoleldning i hjerter Kung.