Utväxling mellan maskin och propelleraxel

11 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
LUSTEN VII
Nedkopplad
Medlem i SÅFJungman
Medlem: 2010-09-08
Utväxling mellan maskin och propelleraxel

Hej alla kloka!

Snart dags att titta på maskininstallation

Jag har i LUSTEN VII tänkt mig en utväxling på 1:3 mellan maskin och propelleraxel. för att hålla lågt maskinvarvtal (max 150 rpm)  Det känns lockande med en kuggrem,( tyst och underhållsfritt) någon som har erfarenhet, för och nackdelar ?   eller rekommenderas något annat alternativ? 

mvh Patrik

Martin
Nedkopplad
Medlem i SÅFJungman
Medlem: 2009-04-21

En sak till som kan gå sönder varför det? Är det omöjligt att få plats med en propeller anpassad till varvtalet?

Enda fördelen jag kan se med en rem är att man inte behöver inikera maskinen mot axeln.

Martin

LUSTEN VII
Nedkopplad
Medlem i SÅFJungman
Medlem: 2010-09-08

Hej Martin,

Absolut är det en ytterligare felkälla att ha med i riskbedömningen,   med den önskade hastigheten  (7knop)  hamnar jag på 1,5 m stigning redan innan hänsyn är tagen till propellerslip, och mitt nitade buckliga skrov... Jag har i nuläget en 4 bladig Breding med 1m stigning.  Dessutom av inbyggnadsmässiga skäl vill jag ha maskinen högre upp än utgående propelleraxel. 

Måhända 3x utväxling är för högt, men någon form av transmissiom mellan vevaxel och propelleraxel ska till..

Sven Jönsson
Nedkopplad
Medlem i SÅFJungmanLättmatrosMatros
Medlem: 2010-11-28

I Stimmaren höll jag på med olika utväxlingar och byte av propellrar. främst för att öka farten över 5 knop. Det blev aldrig mer fart med den lilla Toviksmaskinen.

Jag provade med både kilremmar och kjedja. Bägge behövde spännanordningar för att inte fladdrra och väsnas. Kilremmar lär orsaka mer förluster i form av värme och ibland slirade de om man inte spände ordentligt eller använde remvax för att få fäste.

Jag hade ca 210 mm diameter på maskin och ca 100 på axeln, med lite varierande storlek för ändrat varvtal.

Fördelen var att jag fick upp maskinen på en bädd för bättre åtkomst och mera synlig. Annars hade den hamnat nere i kölsvinet.

Med en högre maskin är nu remdriftgen borta och direktkopplad. Problemet var att maskin och axel inte var uppbyggt i linje från början.

Provade även med olika flexibla kopplingar mellan maskin och axel med de höll inte, blev varma av rörelsen. De som var avsedda för större förbrännigsmotorer blev gummit varmt eftersom kraftpulserna kommer mer sällan i en ångmaskin. Det blev ryck när propellerns svängmassa gick lite före maskinen. Till slut gick kopplingen mot ett inre stopp med ett himla väsen.

Så rekomendationen är att bygga maskinaxel och propelleraxel i linje med fast koppling.

Alf_L
Nedkopplad
Medlem i SÅF
Medlem: 2015-05-26

Hej,

Jag är helt nykläckt medlem här med yttrest lite erfarenhet av ånga & ångdrivet, men jag har lång industriell erfarenhet av kuggremmsapplikationer.

Jag ser ingen direkt anledning till att du inte med fördel skulle kunna använda dig av en kuggrem. De är precis som du skriver både tysta och underhållsfria, rätt monterade är de dessutom glappfria så man behöver inte oroa sig för att de ska bete sig som de flexibla kopplingar Sven Jönsson hade problem med. Väljer du rätt typ (material, dimension & tandprofil) så kommer den säkerligen att fungera alldeles utmärkt i många år.

Bara som typexempel på liknande applikation (motor, om än ej ånga), de flesta bilar idag har ju kamrem istället för kamkedja, dessa är just kuggremmar som går i varm ofta oljig motormiljö. Även om de flesta biltillverkare rekomenderar kamremsbyte varje 4 år eller 6000-10000 mil så har de god säkerhetsmarginal och håller i minst 15000 mil och då vid 1000 - 6000 rpm. Troligtvis kommer inte en ångbåt idag att framföras 32000 sjömil på fyra år? Dessutom med ett varvtal på en tiondel av en förbränningsmotors tomgångvarvtal skulle jag tippa på långt ökad livslängd.

Lycka till.

JanBengtsson
Nedkopplad
Medlem i SÅFJungman
Medlem: 2016-10-12

Hej Jag har köpt en ångbåt som är försedd med något som ser ut som en bilväxellåda, den har dessutom en vridbar propeller antagligen från en tändkulebåt, maskinen har en koppling där man med en spak kan koppla i och ur drivningen på axeln. Jag köpte båten i somras och har inte kört den ännu och vet därför ingenting om hur detta fungerar, han som byggde ihop det är numera avliden men det verkar vara en smart lösning. Maskinen är en encylindrig Breding som inte går att köra back.

Christer Carlsson
Nedkopplad
Medlem i SÅFJungman
Medlem: 2004-08-09

Hej

En liten varning.

Kuggremstillverkare har oftast (förmodligen alltid) en tabell vad remmar tål

Lågt varv och högt vridmoment passar inte så bra ihop med en kuggrem.

Tror inte att en kamrem till en bil håller för en 3 hk ångmaskin

Men kolla det i en tabell hur mycket dagens remmar klarar innan ni lägger för mycket jobb på det

Hälsning Christer Carlsson

Yngve Ström
Nedkopplad
Jungman
Medlem: 2004-08-27

Hej igen

Använder man kardanknutar är det viktigt att de monteras rätt i förhållande till varandra. Annars kan de ryckas sönder under gång. Det borde då betyda att man inte kan ha bara en knut om det är en vinkelförändring och har man två så bör vinkelförändringen vara lika för båda, eller??

Yngve Ström
Nedkopplad
Jungman
Medlem: 2004-08-27

Inläggen kom lite i fel ordning

I Nirvana har jag använt två knutar och en spliensaxel från en gamma PV i 15 år, vilket fungerat perfekt och ljudlöst. En rivstart på ettan ger nog betydligt högre moment än min 3 hp ångmaskin.

Vet inte varför ordet moment envisas med att bli kursiverat??

Se även mitt inlägg ovan.

JanBengtsson
Nedkopplad
Medlem i SÅFJungman
Medlem: 2016-10-12

Är det någon som har erfarenhet av att använda generator ihop med ångmaskin, växelströmsgenerator,kopplad på svänghjulet, generatorn kanske tar för stor kraft från maskinen som dessutom skall driva en matarpump och en kondensat och luftpump. Jag har redan monterat generatorn med hemmabyggt fäste, där satt innan en centrifugalpump. Tacksam för svar då jag inte kan provköra innan våren och om det inte är någon mening med att ha generator får jag tänka om med den elektriska installationen. Svänghjulet på maskinen är mer än 10 gånger större än generatorns remskiva vilket borde ge mellan 1500 och 2000 varv vid 150 varv per minut på maskinen

Sven Jönsson
Nedkopplad
Medlem i SÅFJungmanLättmatrosMatros
Medlem: 2010-11-28

De flesta jag vet som provat med generator har inte fått tillräckligt med laddström.

Kanske inte såångmässigt men solceller på taket fungerar bra på Stimmaren. Jag hade en panel ca 0,7 x 1 m. johan har lagt dit en till.

En panel räcker för dagturer men är man ute en vecka räcker det inte till kylskåp. till slut ger kylskåpet upp, försöker starta men slår av igen.

Med två paneler kan man även läsa en stund på kvällen.