Besiktning av uppblåsbar flotte

3 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Jonas Svantesson
Nedkopplad
Medlem i SÅF
Medlem: 2011-02-19
Besiktning av uppblåsbar flotte

Kostnaden för besiktning av S/S Herberts uppblåsbara flotte har det senaste blivit väldigt hög.

Flotten är för 26 pers. Båten 15x3m godkänd för 25 passagerare trafikerar sjön Mjörn i Alingsås.

Kostnaden 2012 var 8.500kr

Kostnaden för 2013 skall enl. uppgift bli 12.000kr (kostar detta var 5'e år säger dom)

Dom är Göteborgs flotteservice som vi anlitar sedan länge.

Längre tillbaks i tiden låg kostnaden ca 3.500kr

Vet någon i föreningen följande:

1. Hur ofta måste man besiktiga en flotte en fartyg som Herbert som går i passagerartrafik?

2. Kan man komma undan billigare något sätt?

Bästa Hälsningar

Jonas Svantesson

Ordförande Mjörns Ångbåtsförening

www.herberts.se

Mobil: 0703-633810

_________________

Sven Jönsson
Nedkopplad
Medlem i SÅFJungmanLättmatrosMatros
Medlem: 2010-11-28

Vi har fått flera svar e-post som kan vara av intresse för andra;

 

Hej Jonas och Sven!

Detta är vad transportstyrelsen skriver sin hemsida.

 

Karl Anders Andersson

Visa
3.16 Livflottar
Version 2012-11-29

Kontrollera märkning, datum, kondition, lejdare med infästning och placering (eventuella hinder) samt att rätt flottetyp finns för sjösättningsanordningen.

ALLMÄN INFORMATION
Följande typer av flottar finns:

1.    SOLAS-flottar - konventionella (passagerarfartyg + lastfartyg). Självrätande eller reversibla (ro-ro passfartyg).

2.    Icke SOLAS-flottar - ORL (för HSC och minimum för last- och passagerarfartyg i fartområde D och E). ORL står för öppen reversibel livflotte (Open Reversible Liferaft) (HSC-koden, annex 11).

Alla SOLAS-flottar har tak och dubbel botten. Reversibla har tak bägge sidor. Alla flottar ska ha bordningsramp och alla ska ha identifieringskort i tub fäst till flotten.

Alla SOLAS-flottar ska ha A-, B- eller C-pack.

A-pack för trafik i A-område.

B-pack inom 20 nautiska mil samt Gotland för nationell trafik. För SOLAS passagerarfartyg gäller kort internationell resa.

C-pack = HSC (ORL) + medicinkrav.

Flottens container ska vara tydligt och varaktigt märkt enligt LSA-koden 4.2.6.

För ro-ro pass ska var fjärde flotte (1,5,9 etc) innehålla en SART eller AIS-SART och vara tydligt märkt.

Alla livflottar ska ha årlig service. Två års serviceintervall kan tillåtas fartyg som endast nyttjas i sommartrafik i fartområde E). Sådana flottar ha beslut från Transportstyrelsen (tidigare Sjöfartsverket).

 

 

_________________

Sven Jönsson
Nedkopplad
Medlem i SÅFJungmanLättmatrosMatros
Medlem: 2010-11-28

Hej!
Jag pratade nyss med Anders Svenson, Trafik
De använder Norrkust Marina Varvs AB, Båtskärsnäs, Kent Sandlund 0723-670275
Han kör tydligen runt med en bil och hämtar/ lämnar, trots lång transport är det billigare än Götebog.

 

 Sedan beror det vilket fabrikat ni har. Dessutom är det att Sweref-medlemmar har rabatt. Men du kan ju alltid kolla priset.
 Intervallet mellan besiktningarna är beroende fartområde och hur gammal flotten är.
 Avvaktar om styrelsen kommer med uppgifter.
 

Har fått liknande svar av BorisWall, Polstjärnan.  Kent Sandelius 0923-67 02 77. De hämtar och lämnar flotten. Bra erfarenhet av firman i Båtskärsnäs.

 

/Sven

_________________