Ångslupstak - byggtips från Lennart Thörnell

1 inlägg / 0 nya
Webmaster
Webmasters bild
Nedkopplad
Admin
Medlem i SÅFJungmanLättmatrosMatros
Medlem: 2010-07-09
Ångslupstak - byggtips från Lennart Thörnell

Hur jag byggde taket till Ida af Tisnaren

Det är inte så enkelt att få taket på en ångbåt snyggt. Först bör taket ha en kupning i sida så att regnvattnet rinner av och sedan tycker jag det dessutom skall följa linjen på skrovet och då får det en krökning åt dubbla håll. Jag löste detta genom att använda spåntat tunt virke så kallad garagepanel. Först byggde jag en yttre ram. Eftersom denna skulle ha samma krökning som båtens linje så byggde jag ramen på båten, ca 1 dm utanför sargkanten.

Som synes på bilden så använde jag korta distanser för att komma ut denna decimeter. För att få stadga skruvade jag sedan fast en ribba tvärs båten till andra sidans distans. Nu var det dags för lamellimning. Ålsäters trävaror utanför Katrineholm hjälpte mig att såga upp lameller 4 mm tjocka och 100 mm breda. Hade tänkt mig 3 mm, men det klarade de inte att såga. Längden var från början 3-4 m, men jag kortade sedan ned dem till knappt 1m för att kunna hantera dem vid "mjukning". Försökte först med att lägga lamellerna i en tub med ånga, men fann snart att det gick lika bra att lägga lamellerna i varmt vatten, vilket tog längre tid per lamell, men gick ändå snabbare eftersom jag inte behövde vara med hela tiden. Innan de mest böjda lamellerna monterades på båten lades de i spänn runt ett rör för att få bort den största spänningen före den slutliga monteringen och limningen. Jag valde ett expanderande lim som fungerade även i fuktig miljö. Det gick åt mycket lim och många limknektar för varje lamell sedan var det bara att limma varv efter varv runt båten. När all limning av klar ritades båtens linje upp med en penna och sedan var det bara att såga med sticksåg varvet runt. Den yttre ramen var klar! Nu var det dags för "takstolarna" (bågarna) för att få en bra lutning i sidled. Här gjorde jag en mall (cirkelsegment) som jag sedan använde att spänna lamellerna mot. Alltså limning på samma sätt som när jag gjorde yttre ramen. Alla bågarna gavs samma radie, men naturligtvis olika längd. Ram och bågar skruvades och limmades ihop. Nu började det spännande och roliga att skruva fast garagepanelen. Skulle det fungera??

Jo inga problem. Började på mitten och byggde utåt. Finsågning och slipning runt hela taket sedan lade jag på ett lager glasfiberväv indränkt i polyesterplast och slutligen målade jag taket på ovansidan med en 2-komponent lack. Insidan oljade jag för att träet fortfarande skulle ha möjlighet att andas. Jag var orolig att fukt skulle göra att plasten skulle släppa från träet, men vi har nu haft detta i 10 år och det ser fortfarande lika bra ut bortsett från lite mögelangrepp på undersidan. Funderar starkt på att måla även undersidan, men har ännu inte vågat. Finns någon med erfarenhet om detta så sänd mig ett mail. Lennart Thörnell

(webmaster har storleksanpassat bilderna till den nya sajten, 110322)

webmaster [at] steamboatassociation [dot] se